Uncategorized

help me with the numbers..


i was extracting lines from the movie Hang Tuah this afternoon and i came across this pantun..

by Tuah

perahu bertutup dengan daun,

penuh sarat berisi lokan,

kalau hidup 100 tahun,

sepanjang hayat aku nantikan.

by Melur

kedudung batang sumpitan,

batang padi aku lurutkan,

tujuh gunung sembilan lautan,

kalau tak mati aku turutkan.

apakah 9 lautan yang dimaksudkan Melur..? mungkin Head of Malay Studies boleh membantu..esok ada temujanji jam 12 tengah hari..

(Hang Tuah, 1956: Malay Films Production)

2 thoughts on “help me with the numbers..

  1. 100 mungkin simbolik kepada hidup yg lama
    7 gunung, 9 lautan mungkin merujuk kepada maklumat geografi yg ada pada masa tu,

    hehe. mungkin. sastera sangat subjektif.

    1. i came out with this..owh, not me really..hasil discussion dgn kwn2..

      100 tahun = simbolik hidup yang lama, selama itu juga la tuah akan tunggu..
      7 gunung = 7 summits on 7 continents..
      9 lautan = mmg mengelirukan..sbb oceans ada 5 je..seas sgt byk sgt pula..so, ktorg conclude, dia mungkin mengatakan the 7 seas (route to china) .. tapi, since dia nk cakap dia betul2 memaksudkan apa yang dia ckp, dia tak kisah kalau bilangan laut tu bertambah jadi 9..7 tu tak cukup utk membuktikan kesungguhan dia..

      yes, sastera itu subjective..sbb tu aku tak amek sastera..aku sgt literal orangnya..

Leave a comment